Penemuan sedikit maklumat terbaru ini dijangka tidak akan menyele- saikan misteri kehilangan pesawat malah mungkin menimbulkan lebih
banyak persoalan.
Berikutan bukti baru dari radar tentera Thailand, penyiasat kini percaya
seseorang di dalam kokpit pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370
memprogramkan perubahan arah pesawat sekurang-kurangnya 12 minit
sebelum pembantu juruterbang memutuskan hubungan dengan pengawal
trafik udara dengan memberitahu mereka, “Baiklah, selamat malam” .
Penganalisis “AC360” di CNN memberi tafsiran berbeza berkenaan makna
penemuan terbarunya – sesetengah pakar memberi amaran perubahan arah
berkemungkinan sebahagian daripada rancangan penerbangan yang dipro-
gramkan terlebih dahulu jika berlaku kes kecemasan, dan petunjuk lain me-
nunjukkan sesuatu tindakan jahat sudah diatur.
“Kita tidak tahu secara khusus bila ia dimasukkan,” kata Mary Schiavo,
pakar penganalisis penerbangan CNN dan bekas ketua Jabatan Pengang-
kutan Amerika Syarikat .
Wartawan New York Times, Michael Schmidt memberita CNN tempoh
baru yang dirancang itu “menjadikan isu unsur jenayah kelihatan lebih
ketara.”
“Ini kerana, ia menunjukkan pesawat sudah pun menuju ke arah yang
berbeza apabila mereka mengucapkan selamat malam.”Bagaimanapun,
sedikit maklumat terbaru ini dijangka tidak akan menyelesaikan misteri
kehilangan pesawat malah mungkin menimbulkan lebih banyak persoalan.
Tentera Thailand menerima laluan penerbangan dan data komunikasi biasa
daripada Boeing 777-200 bagi laluan 8 Mac dari Kuala Lumpur ke Beijing
sehingga jam 01:22 pagi, apabila ia hilang daripada radar itu.
Enam minit kemudian, tentera Thailand mengesan isyarat yang tidak dikenali,
jurucakap Tentera Udara Diraja Thai memberitahu CNN. Pesawat tidak
dikenali ini, mungkin MH370 yang menuju arah bertentangan.
Bukti baru menunjukkan pesawat itu bertukar arah ke arah barat Selat
Melaka yang merupakan bukti menyokong bahawa penyiasat berada di
landasan betul selepas berhari-hari mencari pesawat hilang itu.
CNN berkata bukti menunjukkan pesawat tersebut sengaja diterbangkan di
luar laluan ditetapkan, ke barat dan berpatah balik ke Semenanjung Malaysia
dan terus ke Lautan Hindi.
Data dari Thailand adalah bukti radar kedua bahawa pesawat itu sememang-
nya berpatah arah ke Selat Melaka.Ia sepadan dengan maklumat tentera udara
Malaysia, radar tentera mengesan pesawat apabila ia melintasi Pulau Perak
di Selat Melaka.
“Isyarat yang dihantar daripada pesawat tidak dikenali adalah tidak konsisten.
Sekejap hilang, sekejap ada,” kata jurucakap Tentera Udara Diraja Thailand
kepada CNN. Tentera Thailand hilang isyarat pesawat berkenaan kerana
keupayaan had radar tentera, katanya.
Seorang pegawai penguatkuasa undang-undang memberitahu CNN bahawa
pertukaran arah pesawat ke barat diyakini diprogramkan seseorang dalam
Kokpit.
Ini menyokong teori awal oleh penyiasat Malaysia bahawa pesawat men-
yimpang daripada laluan asal secara sengaja oleh seseorang yang mempunyai
ilmu berkenaan apa yang perlu dilakukan di dalam kokpit.
Tetapi para penyiasat masih tidak tahu siapa yang mengawal, atau mengapa
indivdu yang mengemudi pesawat berpaling daripada destinasi asalnya.Pen-
yiasatan awal terhadap komputer peribadi dan e-mel juruterbang, tidak men-
jumpai apa-apa mencurigakan dan perbualan antara pesawat dan pengawal
trafik udara juga seperti biasa.
Penemuan terbaru berkata, lokasi terakhir yang diketahui pesawat dikesan
oleh satelit adalah di sepanjang dua koridor luas – utara seluruh Asia dan